Lichtgewicht slapen in onze Hubba Hubba - Reisverslag uit Redon, Frankrijk van Footprints - WaarBenJij.nu Lichtgewicht slapen in onze Hubba Hubba - Reisverslag uit Redon, Frankrijk van Footprints - WaarBenJij.nu

Lichtgewicht slapen in onze Hubba Hubba

07 Mei 2019 | Frankrijk, Redon

Ja, zo heet ons tentje: het weegt 1900 gram en het grondzeil dat ons droog houdt van de ondergrond is 1,4 x 2,10m. Als je in het midden rechtop gaat zitten komt je hoofd net ruimte te kort tegen het dakje. Hoe slapen wij daar nou in? We hebben ieder een opblaasbaar matrasje van 1,85m bij 50cm dat vanaf je heupen smaller toeloopt naar ~ 30cm. Om bij de benen zo min mogelijk ruimte tussen de matjes te krijgen leggen we er 1 andersom, anders wordt je ‘s nachts ineens wakker van een ijskoud been dat al een tijdje direct op het grondzeil had gelegen. Het zo verkregen bedje maken we op met een zijden lakenzak, die wat ruimer bemeten is en chique om hoofd- en voeteneind kan worden ‘ingestopt’. Als het er naar uitziet dat het een heldere, koude nacht wordt komt nu het fleecedekentje van 1,5 x 1,5m en daaroverheen onze donzen slaapzak van 2,10x1,4m, die we aan ‘t dekentje vastzetten met een setje wasknijpers, want anders glijdt de hele boel uit elkaar, zeker bij het omdraaien, waarover zodadelijk. Voor deze reis hebben we onszelf verwend met 2 opblaasbare hoofdkussentjes! Als kussensloop trekken we ieder ons kussentje het T-shirt van overdag aan, zodat je niet met je wang op kunststof ligt te plakken. Van wat je uittrekt maakt ieder zo z’n eigen favoriete stapeltje dat je tussen het hoofdeinde van je matje en het grondzeil legt voor wat meer schouderhoogte. Bij erge kou trekken we juist meer aan voor de nacht. De rugzakken liggen droog onder het puntje van de buitentent. Ieder hebben we een ‘camelback’, een waterzak die tegen het rugpand in je rugzak is opgehangen met 2-3 l water. Een slangetje hangt daarbij naar buiten voor gemakkelijk drinken onderweg. ‘sNachts hangen we het slangetje door de rits van de binnentent zodat je liggend kunt drinken. We zetten onze hoge schoenen onder de ruzakken zodat het water goed naar de lage kant loopt, anders hoor je al snel gegorgel alsof je met een rietje het laatste uit je glaasje fris slurpt. Ons geluk is dat we gewend zijn lepeltje-lepeltje te slapen, zodat we routine kennen van tegelijk omdraaien en het bijbehorende halfslaap-overleg: ‘draaien?’ ‘Ok’. De kunst is nu samen te draaien zonder in die beweging de zijden lakenzak los te trekken van hoofd- voeteneind, en het superdunne spul ook niet te scheuren: dat is niet altijd goed gegaan, zodat het weefsel behoorlijke striae heeft opgelopen. Ook moeten we de combinatie van slaapzak en fleece niet van elkaar lostrekken en wil je na iedere draai nog lekker warm liggen, zonder alles van de anderin de draai te hebben meegenomen. Verder wil je je kussentje niet kwijtraken, wat surperlicht alle kanten opspringt, zodat je in je halfslaap best wel eens het kussentje van de ander te pakken hebt en die hoeft dat natuurlijk niet te pikken. Te warm kan het trouwens ook best worden met z’n tweeën: ik zei eens midden in de nacht: even wat afstand hoor, waarop Ineke zei: ‘ik ga wel even ergens anders liggen.. en met gevoel voor drama:... alleen... Dan liggen we ‘snachts keihard te lachen voor we verder slapen. Dat superkleine heeft zoiets knus en alles wordt nóg knusser met regen op de tent. Alles went en we slapen, waarschijnlijk door de forse inspanning overdag, behoorlijk goed.

• 07 Mei 2019 - 15:36

Titia:

Hoi Ineke en Onno, leuk lepeltje lepeltje.ik lees jullie bericht even geel snel,sta op het punt naar Annemarie te gaan voor onze laatste Llan avond. Zullen jouw mening over dokter Glas daar ook horen, Ineke

• 07 Mei 2019 - 17:31

Ernestine:

Al lezende vroeg ik me af`. hoe vinden jullie het tot nu toe? Want het is best koud en zwaar, maar ook mooi geloof ik, ben reuze benieuwd naar jullie verhalen life! knuffels van ons twee

• 07 Mei 2019 - 19:26

Matty:

Wij schrijven in voor de demo lepeltje-lepeltje en commando "draaien sur place". Voor regensfeer wordt gezorgd.
    Wat een fantástische verhaal weer. Haast je niet doe rustig aan. Neem tijd om nog wat te vertellen!!! We genieten.

• 07 Mei 2019 - 19:28

Matty:

P.S. Wat zie ik op foto 3!
    Aan de maaien?
    Het moet niet gekker worden.