De weg vragen... - Reisverslag uit Verviers, België van Footprints - WaarBenJij.nu De weg vragen... - Reisverslag uit Verviers, België van Footprints - WaarBenJij.nu

De weg vragen...

Door: Onno

Blijf op de hoogte en volg

22 Maart 2019 | België, Verviers

Wanneer we even niet de oriëntatie hebben, is Ineke’s gedachte: even vragen. Ik hang daarbij meestal aan de rem. Die rem kent aparte ambivalenties. Het heeft iets van de koppige peuter: ‘nee: ikke zelf doen!’ Maar ook is daar gêne: “kunt u me zeggen hoe ik bij de X-straat kom?” “U bènt in de X-straat”: ik zeg ‘oh fijn’, maar voel me dom. Dagen terug komen we -regen, regen,- aan in Verviers met het treintje uit Spa; van hier gaat het met bus 294 naar Stavelot, de bus is 3 min lopen van het station zegt de App. Kan niet moeilijk zijn, we hebben bijna een kwartier overstap-tijd. De bushalte direct voor het station toont andere nummers; iets verderop ook een halte: nee, uitstap-halte; Dáár beneden de trap af bij dat parkje: 3 haltes: 704, 705, 708. Bij één van de haltes staan best veel mensen, OK, verman ik mij, toch maar vragen. Een kleine oudere man vooraan kijkt me zo vriendelijk aan, dat ik het hem haast wel mòet vragen: weet u waar de halte van bus 294 is? Hij draait zich meteen om naar een andere man: weet jij dat? Die schudt nee en ook anderen lijken het busnummer voor het eerst te horen: ‘misschien bij het station’, ja knikken ook de anderen: goed idee: bij het station! Ze lijken in hun eensgezindheid nog wat dichter op elkaar te gaan staan, net buiten de regen onder het minieme afdakje. Pas dan zie ik het overeenkomstige in de gezichtsuitdrukkingen, dat vragend-nieuwsgierige, ze kennen elkaar en zijn samen op weg naar hun dagbesteding... Terugrennen door de plassen naar het station: aan een omhoog lopende weg langs het station staan wel 4 bussen op rij, snel hun nummers checken, en ja dit is 294, hij start net de motor. Ik kom vooraan en wenk de chauffeur, die de deur niet opent. Voor deze verregende poncho-man: door het raampje zegt hij dat hij eerst gaat keren: onderaan de straat moeten we zijn. We rennen in de vage richting die hij wees: er staan wat mensen, geen halte? op het asfalt zie ik nog net B-U-S in grote vervaagde letters voordat onze bus eroverheen rijdt en stopt. Als we de poncho’s uit hebben en ons kaartje kopen vraag ik de chauffeur waarom de halte niet staat aangegeven, hij antwoordt vriendelijk verbaasd: “hier vertrekt hij altijd”: .. tuurlijk!


  • 25 Maart 2019 - 08:14

    Ernestine Janzen:

    Hey die twee,
    Moet vaak aan jullie denken, vooral als ik met een chagrijnige kop naar buiten kijk omdat het té slecht weer is om in de tuin te werken en ik meteen naar de kachel ren omdat t best koud is.
    Dan denk ik goh nu lopen on en een met een zware rugzak.en i ik stel zelfs het wandelingetje uit met mijn oppashond. kortom Helden zijn jullie! Of hebben jullie inmiddels een enkeltje naar de tropen geboekt?
    Hier zijn we druk met de tuin opleuken, wat bij ons toch wel een klusje is, maar de groene oase met hier en daar een bloem die er langzaam uitkomt is het meer dan waard.
    En dat jullie niet wisten dat die bus daar altijd vertrekt vind ik trouwens écht suf hoor!
    Knuffie van Stien-e-Lien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 17 Feb. 2019
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 4631

Voorgaande reizen:

08 Maart 2019 - 11 Mei 2019

Lopend van Arnhem naar Belle Isle-en-Mer

Landen bezocht: