Rennes: stads ‘bijtanken‘ - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Footprints - WaarBenJij.nu Rennes: stads ‘bijtanken‘ - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Footprints - WaarBenJij.nu

Rennes: stads ‘bijtanken‘

03 Mei 2019 | Frankrijk, Rennes

We moesten naar Rennes omdat de GR 39 er doorheen loopt, zo’n grote stad door, daar zagen we een beetje tegenop... Eerste avond was de Auberge de Jeunesse vol: Onno moest op de jongensslaapzaal en Ineke bij de meisjes..na die ene nacht krijgen we een prachtkamer met z’n tweeën. ‘s Morgens bij ‘t ontbijt zien we wisselende groepen: kinderklasjes, studentes die in Parijs wonen en hier alleen even opduiken om een tentamen te maken, of een heel rugby team vlak voor een belangrijke wedstrijd. Ideaal dichtbij ‘t oude centrum wordt het 4 dagen sightseeing, slapen, wassen, lezen, enz. Rennes blijkt een overdonderende verrassing! We worden ondergedompeld in een tweeduizend jaar oude stad, waarvan het centrum nog veel vakwerkhuizen heeft uit de 15e en 16e eeuw, ontsnapt aan de enorme stadsbrand die meer dan een maand woedde in 1720. Nu vol studentenleven: veel kroegjes en piepkleine eethuisjes, uit alle hoeken van de wereld. Een prachtig museum over de historie van Bretagne. Geologisch zaten Groot Brittannië en Bretagne nog tot na de laatste ijstijd aan elkaar vast. Het gebied werd bewoond door de mensen die menhirs plaatsten en hun doden in dolmen begroeven. De Romeinen, onder Julius Ceasar en later, probeerden tevergeefs de Veniti, Armorici, Redones, Osismen, Namneten en nog anderen te onderwerpen, maar dat lukte slechts matig. (..want één klein dorpje bleef zich dapper verzetten.. ken uw klassieken!) Julius Caesar stichtte Rennes, Vannes en Nantes als buffers met de rest van het al onderworpen Franca. Na de val van het Romeinse rijk begon in de 6e eeuw een stroom Kelten uit West-Britannië over zee naar Armorica (=‘aan de zee’) te vluchten voor de Hunnen, en de volgende twee eeuwen krijgt Bretagne door deze gestage toestroom zijn huidige naam. Overal zijn sporen van de oude keltische cultuur nog te zien in de vorm van het Bretons, hun runen, in straatnamen (2-talig!) op huizen, in vlaggen, posters en ook in tatoos van Bretonse hardliners. We pakken de draad weer op richting Redon, onze laatste etappe!

• 03 Mei 2019 - 19:17

Matty:

Wat een heerlijk verhaal weer. Ga door! Jammer dat jullie er al bijna zijn. Misschien kan je ook lopend terugkomen ...

• 05 Mei 2019 - 17:36

Trijntje:

Ha Onno en Ineke
    Wat schrijven jullie een prachtig verslag van deze barre voettocht naar Belle Ile. Ik heb een week geleden ontdekt dat jullie footprints naar Jaap sturen. En omdat hij niet wist wat hij met deze prints aan moest en bang was dat er een hacker achter zat, heeft hij ze in de prullenbak geklikt.
    Ik las ergens dat hij niet de enige was.
    Gelukkig zijn alle verslagen te lezen en ik heb ervan genoten.
    Laat het een schrale troost voor jullie zijn dat het hier nu echt koud is en dat we de winterkleding en winterjas uit de kast hebben gehaald. Nu is het lekker waar jullie lopen.

Net heb ik een lange tekst getypt en ontdekte dat deze verdwenen was toen ik even terugbladerde in de verslagen. Dus nu maar door schrijven.
    Het verblijf in de jeugdherberg vond ik weer echt iets voor jullie. Ik zou er een slecht humeur van krijgen en jullie lachen er om. Ik ben dan ook ongeschikt voor zo'n onderneming.
    Maaaaar echter: Jaap en ik zijn op de fiets naar Leiden gegaan vorige week en dat ging sneller dan we hadden gedacht. Eerste nacht bij kennissen overnacht in Nije Trijne en de tweede nacht in een HOTEL, ja zeker een hotel, in Weesp. En een halve dag later gearriveerd op ons huisadres in Leiden.

Jullie zijn er bijna. Geniet van deze laatste km lopen en straks van het uitrusten in jullie mooie huis.

• 06 Mei 2019 - 19:15

Elselien Panneman:

Hoi O&I,
    Weer een mooi verhaal van jullie ervaringen, ik geniet ervan. Nu ontdekken wij maar mooi dat het ook voordelen kan hebben om als 2 dames op pad te gaan. En Rennes zit misschien ook wel in onze planning, lijkt een interessante stad. We zien uit naar het bezoek aan jullie over een maand of zo, we hebben er veel zin in. Nu inderdaad hopen dat jullie nog meer reisjes met veel ongemakken gaan maken. Dan heb je altijd een goed verhaal. Tot gauw, veel liefs van E&E