Troost - Reisverslag uit Verviers, België van Footprints - WaarBenJij.nu Troost - Reisverslag uit Verviers, België van Footprints - WaarBenJij.nu

Troost

14 Maart 2019 | België, Verviers

14-03-2019

Spa, dagje sauna in Thermen Spa voor troost... vandaag weer een Brexit-stemming: we zagen in Limburg bij een rabarberboer dat je dat kweekt in een donkere loods: ‘dan worden de stelen mooi rood: dit gaat allemaal naar Engeland!’ Of hij zich dan geen zorgen maakt over die Brexit? Welnee! Die zijn zo afhankelijk van Europa, dat loopt wel los! Bij een andere overnachting hoorden we in een moordend laag tempo hoe je rozenbogen snoeit, dat iedere jongere van 't dorp ‘op de plak(grond) heeft gelegen’ bij de rozenteelt, en Lottum is dè rozenstad van Nederland: wisten we niet! Om de pijlsnel opdringende nieuwe distributiecentra te vermijden kronkelt het Pieterpad zich in de vreemdste bochten door Limburg,: soms lopen we op een honden-uitlaatpad tussen de hekken van terreinen vol blokkendozen. Het natuurgebied Maasduinen is een prachtig terrassenlandschap, ontstaan in de laatste 2,5 miljoen jaar van de Maas. De oude Maasbochten zijn nog duidelijk te zien. We nemen stijlvol afscheid van Nederland in Hema Maastricht: snert en boerenkool. Dan lopen we, de Jeker stroomopvaarts volgend, België in over de GR5, waar we met een mengsel van talen worden begroet tot we de Waalse provincie Luik binnengaan. We komen vrijwel geen mens tegen, de dorpjes zijn doods en hebben geen winkels, kroegen, zelfs geen frietkotten: in storm en regen zonder droge pauzeplek lopen we tegen de grens van ons enthousiasme aan: we pakken in Visé een treintje naar Spa voor deze verwendag.

• 14 Maart 2019 - 16:29

Hester:

Hoi Lieverds, wat een geweldig goed plan! Een saunatje... Met zulk weer lijkt me dat het beste om te doen. Mooi stukje. Denk veel aan jullie! Xxx Hes

• 14 Maart 2019 - 17:02

Ernestine:

Hoop dat jullie goesting hebben in t vlaamse, neem dr gij maar een lekker pinteke op den reis

• 14 Maart 2019 - 18:30

Norbert:

het zit nog even niet mee, qua weer. Maar inderdaad Maasduinen is prachtig. Ik ga daar jaarlijks vogelen in mei, zomaar 60 soorten op 1 dag dan/\. Morgen helaas weer regen, maar zaterdag is het af en toe droog. Zondag en maandagmorgen nog de laatste regen en dan gaat het langzaam goedkomen. Hou vol. Ik zou de stortbuien maar even afwachten op mooie schuilplekken, sauna's en donkere kroegjes met Belgische brouwsels.. Jammer om in dat mooie gebied te zijn met zulk slecht weer.
    Hagel en sneeuw storm wind en regen deren ons niet, we kunner er wel tegen, lach er maar om en stap er flink doorheen, t's pech maar zeg, als straks de zon eens scheen...zong mijn moeder altijd. lallalla, Een ding staat vast, morren helpt geen steek want als de zon eens door de wolken keek en jou daar zag met zo een boos gezicht, ' tis pech maar zeg dan bleef het niet lang licht...enzenz